Jag?

 

 

Hade en mycket frustrerande diskussion med älskling i natt. Vi diskuterade personligheter och hur de förändras med tiden, samt varför dessa förändringar sker. Vi verkade vara överrens om att man själv är den enda som kan förändra sig själv. Men när det gäller hur mycket som går att ändra samt hur mycket av detta som sker frivilligt så skiljde sig våra åsikter ganska mycket.

När jag ser till mig själv så ser jag mycket tydligt att jag på ett sätt är den jag alltid varit. Jag kan vänja mig av vid ovanor och jag kan välja att försöka tänka annorlunda, men innerst inte gör jag allt detta på samma sätt som jag skulle ha gjort som 10-åring. Det är svårt att förklara hur det är jag känner. Men mitt allra innersta, kärnan i mitt jag, har liksom inte förändrats under åren. Jag är mer medveten om hur jag är och kan styra mina handlingar, men den inre rösten kan jag inte förändra.

När jag var liten och tänkte på mig själv i framtiden, hur jag skulle vara i ungefär denna ålder, så hade jag alltid en bild av att jag skulle vara en annan människa, mer självsäker och framgångsrik. Jag har nu lyckats förverkliga ett par drömmar, men den lilla flickans osäkerhet har varit med mig hela tiden och det är fortfarande hon som formulerar tankarna bakom varje handling.

För mig är personligheten inte bara vad man säger och gör, utan kanske mest den man är innerst inne, det som oftast ingen annan kan komma åt.  Förstår ni hur jag menar?

Älskling och jag började bara tjafsa och det blev jobbigt. Han verkar mena att jag kan ändra på allting med mig själv, bara för att jag är medveten om många av mina fel och brister. Men jag ser det inte så. Jag kan visserligen ändra mitt beteende, men hur tankarna bakom varje handling formuleras kan jag inte styra över, därmed är jag fortfarande samma person.

Jag kan tänka att "Okej, nu ska jag inte tänka några negativa tankar" och sedan försöka undvika det, men det kommer fortfarande att vara mitt jag som talar till mig och formulerar de tankarna.

Känner att detta blev väldigt komplicerat, men så är det ju också. Jag kan knappt förstå själv hur jag fungerar, då är det minsann svårt att försöka få någon annan att förstå.

Jag vill ju tro att det i varje människa finns en kärna, ett jag, en själ/ande, eller vad man nu vill kalla det, och det är detta som gör mig till mig och särskiljer mig från dig.


2009-12-03 @ 11:30:15 Permalink Funderingar Kommentarer (4) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Junie

Jag vet inte... jag har förändrats jättemycket och har absolut inte samma "kärna" som när jag var liten. Mycket av det jag tänkte innan jag var 15 är för mig idag helt obegripligt. Och jag kan även märka en tydlig skillnad bara genom att se tillbaka två-tre år. Och ändå är det väl inte direkt så att jag förändrats medvetet och med vilja. Men jag kanske är konstig?


2009-12-03 @ 13:14:50
URL: http://sockeriogat.wordpress.com

Postat av: -Bear

RE:Junie.

Ungefär så jag menade:)

Man utvecklas hela tiden, och "jaget" lika så.

Men man är ju fortfarande den man är.

Tyckte det var kul och diskutera med dig älskling, tror att vi är lika envisa båda två<3:)


2009-12-03 @ 20:22:10

Postat av: Amanda

SVAR: Ja det är nog bäst att börja nu! Dock kan jag tycka att det känns lite tidigt, men det är väl bara så det känns.. kommer ju som sagt få stressa sen..


2009-12-03 @ 20:27:05
URL: http://lonnamanda.blogg.se/

Postat av: Kicki

Jag tror att man kan förändra allt med sig själv.. bli precis den man vill. Beroende på hur mycket man vill lägga ner på det. Och beroende på om det är värt det. (har läst en bok om en kille som verkligen gjorde det, helt sjukt när han väl gav sig in för att ändra hela sitt liv) Men jag tror också som dig att man inte kan ändra allt eftersom man inte kan ändra sitt förflutna. Man skapas till den man är på vissa sätt. Jag står nog mittemellan er?


2009-12-06 @ 20:23:04
URL: http://ekogatan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback