Ab imo péctore

 

 

Det har varit lite kaos i tillvaron de senaste dagarna känner jag. Jag är rysligt sjuk och tycker så klart synd om mig själv, så att andra skall slippa göra det. Det är svinkallt ute och det känns som om man ska frysa ihjäl så fort man sticker ut näsan. Igår avlivades älskade Mitzy! Jag följde inte med, ansåg mig inte stark nog att gå igenom en sådan sak igen. Men det hade tydligen gått lugnt och fint i alla fall, och tur var väl det!

Var hon inte fin min älsklingsvovvsa? Bilderna är tagna igår, under hennes sista timmar vid liv...Kommer sakna henne jättemycket!









Igår kväll gick jag och Junie på teater och såg Fem gånger gud. Helt klart sevärt och såväl roligt som intressant. Dock så var jag inte fullt så närvarande som jag önskar att jag varit, febern bäddade in hjärnan i ett tryggt bomullstäcke...Hur som helst så var det i alla fall mycket bättre än jag förväntat mig, och de olika karaktärernas gestaltning av Gud var klockren. Pjäsen kändes även samhällskritiskt och väldigt rättfram samtidigt som den lockade till skratt och ja..den var bara så rätt! Ju mer jag tänker på den, ju mer tycker jag om den. Visste ni förresten att det är Jonas Hassen Khemiris bror Hamadi Khemiri som spelar den underbara rollen som Sanoj?




Jag hatar att vara sjuk och att inte orka fokusera! Jag kände mig inte så närvarande på psykologin i morse utan skrev typ automatiskt utan att notera vad jag skrev. Jag blir så enormt frustrerad när hjärnan vägrar samarbeta! Men ja, det kanske är ett tecken på att jag faktiskt borde stanna hemma i sängen när jag är sjuk. Men jag är ju så jäkla envis också!

På eftermiddagen hade jag Litterär gestaltning och vi gick till Landsarkivet. Herregud vilken underbar skattkammare det är! Jag vill bosätta mig där. Visst att det finns så mycket spännande där var väl inte direkt någon nyhet, men det är liksom inget ställe man hänger på.. Men tänk så många livsöden man kan följa och så oerhört mycket intressanta och även hemska saker man kan läsa. Vi tittade på bilder på en läskig mördare som såg rysligt farlig ut, läste typ sjukjournaler (med spännande information som att någon hade karies i foten) och ja..Oh! Här i Östersund finns också en svartmagibok, Tabula magica, som dock inte är översatt ännu, men den är mycket gammal och säkert fantastisk kul! Jobbigt förresten med sekretess på 70 år! Där finns exempelvis en gammal kista med okänt innehåll som inte får öppnas än på 20 år, det är ju jättespännande! Det är så intressant med händelser, folktro, livsöden etc, etc att jag nog ska börja besöka arkivet oftare. Vi ska dit nästa vecka med. Tanken är att vi ska skriva noveller baserade på verkliga händelser, tagna ur exempelvis brottsbalkar. Jätteskoj! Just det, jag har dessutom rört vid orginalpapper från Gustav III:s tid, typ nåt dokument som nedteckades av hans skribent då han låg på sin dödsbädd. Yay!


För övrigt så måste väl latin vara ett av världens vackraste språK?

Aliquando et insanire iucundum est 

Bibere humanum est, ergo bibamus





Dagens ord: Hippopotamus, från Dedde


Dagens dikt

Du kom
inklampandes
i min trista
vardag
i ett försök
att skapa
bättre
stämning
men jag
hade aldrig
blivit trampad
på förr

Du krossade
mosade
och
knäckte mig
totalt
du gav
färg
åt
mitt liv
om än
djupaste
blodrött

Du insåg
aldrig
att du
inte
var
välkommen
utan upptog
envist
all plats
du din
dumma
hippopotamus





Hehu. Fråga inte! :)


2009-02-11 @ 18:03:49 Permalink Dikter/Skrivande Kommentarer (5) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Anonym

Ja, du borde definitivt ta och vila och sova lite! Du såg inte så kry ut i morse :P

Hoppas du mår bättre snart!



Fin dikt förresten..


2009-02-11 @ 18:42:13

Postat av: Hemlig beundrare

Stackars sötast. Jag vill göra dig frisk med mina kramar!


2009-02-11 @ 22:13:52

Postat av: Madeleine

Haha vilken underbar dikt!



Och usch så hemskt med vovven din!! Stackars lilla brallan!!!!!!! :´(



puss


2009-02-11 @ 22:14:02

Postat av: Junie

Haha, det är mänskligt att dricka, alltså dricker vi. visst betyder det det? :D


2009-02-12 @ 19:50:52
URL: http://junieslashblunie.wordpress.com

Postat av: bella

vilken söt hund^^


2009-02-13 @ 18:30:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback