Sötma

 

 


Idag kom jag osökt att tänka på hur mycket jag ogillar nonchalanta, otrevliga och sura kassörskor/butiksbiträden/busschaufförer, etc, etc. Arbetar man inom någon offentlig faktor så måste man väl kunna uppföra sig? Visst kan alla ha dåliga dagar, men jag anser ändå att man har ett visst ansvar när man möter människor i arbetet.  Om man vet med sig att man inte kan ta folk och att man har väldigt dåligt humör så borde man väl undvika den typen av jobb? Jag själv skulle till exempel aldrig kunna tänka mig att jobba i butik, just för att det skulle vara så enormt påfrestande att ständigt vara glad och alert (för det skulle jag verkligen försöka vara). Visst vill jag träffa människor, men gärna på sätt där man kan skapa en mer fördjupat och personlig relation är man gör när man exempelvis sitter i en kassa.

Jag kan må så hemskt dåligt om jag känner mig som osynlig när jag kommer in i en butik, eller när en kassör/kassörska muttrar surt. Min dag kan bli räddat av ett glatt leende från en främling.  Jag har också en del erfarenheter där man blivit ignorerad i en butik på grund av sitt kön, vilket är helt vansinnigt.

Sura busschaufförer är ett vanligt förekommande släkte. Tacka vet jag "min" busschaufför och Tummen som bägge ler och hälsar så glatt. Den sistnämnde bjuder ju dessutom alltid på ett gott skratt! En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör!


Dagens ord är: Skumtomte,föreslaget av Isak.



Dagens dikt:

I mitt vinterparadis
är trädens 
och markens
glittrande skrud
inget annat än
spunnet socker

Från himlen
faller karameller
av alla de slag
och allt det du önskar
får en smak av
mintchoklad

Vid sjön står en
söt liten skumtomte
med sin polkagris
i väntan
på lakritsbåtarnas
ankomst


Hehu. Ibland är jag så rysligt poetisk :P



2009-02-04 @ 17:53:43 Permalink Dikter/Skrivande Kommentarer (1) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Hemlig beundrare

Tänk om jag kunde värma dig nu! myys


2009-02-04 @ 18:17:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback