2009

 

 

Så är det 2009 och jag är här igen. Jul och nyår var inget att hurra över, julen var kaos och nyårsafton var lugn. Men eftersom jag anser detta firande vara väldigt överskattat så är jag tämligen nöjd ändå. 2008 var det värsta året hittills i mitt 19-åringa liv. Självfallet har det funnits små ljusglimtar som kämpat för att försöka skingra mörkret.

Eftersom jag råkar vara lite besatt av listor så följer här en lista över det gångna årets bästa och värsta händelser, utifrån vad jag kommer ihåg så här på rak arm. Listorna är helt baserade på mitt liv, mina erfarenheter och åsikter.


2008:s värsta                                                                                            

  • Pappas sjukdom och död.
  • Min bror Anders död
  • Patriks död
  • Isaks flytt
  • Stockholms resan med Religion B (även om lite postivt hände också)
  • Smärtsam tid tillbringad på Öronkliniken
  • Alla onödiga, tråkiga gräl med människor jag älskar


2008:s bästa:
  • Allt festande och mys med underbara människor
  • Mina goda resultat i skolarbetet
  • Alla härliga stunder med min lilla prinsessa, Novalee
  • Fina stunder med Isak, ex resa till Uppsala och den underbara promenaden i Rättvik
  • Maiden-konsert och storsjöyran
  • Nyheten att jag ska bli moster
  • Jag har vågat kämpa för förverkligandet av mina drömmar


Ja, det får räcka så där, är ganska jobbigt att tänka på hur hemskt det varit. Men nu har jag alltså mitt 20:onde (herregud vad gammal jag känner mig!) levnadsår framför mig. Vetskapen om att jag är den viktigaste människan i mitt liv skall förhoppningsvis leda mig genom året på ett positivt sätt. Såsom så många andra känner jag mig taggad så här i början av året, och vill verkligen sätta igång med träningen, den nyttiga kosten, uppsatsskrivandet, modellandet och poesin. Men av erfarenhet vet jag att det aldrig brukar bli så fantastiskt som man får för sig. Jag ska jobba på dessa saker. Måste verkligen försöka att sätta min hälsa i fokus, utan att känna mig pressad. Man måste faktiskt stanna upp och känna/tänka efter ibland också. Det finns inget som säger att man måste göra som alla andra, för mig är det viktigaste att följa mitt hjärta, även om dess vilja ibland kan vara allt för svår att tyda. Några av de mål jag tänkt uppnå och saker jag vill ha gjort under 2009 är dessa:

  • Bättre hälsa, såväl fysisk som psykisk
  • Ha blivit publicerad igen
  • Tagit studenten, med bra betyg
  • Verkligen känt efter vad jag vill ägna mitt liv åt, och ha en preliminär framtidsplan
  • Rest
  • Lyssnat till mitt hjärta och vågat slappna av
  • Lyckats åstadkomma något här hemma
  • Låtit mina nära och kära veta hur mycket jag älskar dem, innan det är för sent.
  • Tjänat ihop lite pengar
  • Tagit körkort, eller i varje fall påbörjat teorin
  • Umgåtts massor med vänner istället för att sitta hemma och gräma mig över skolarbete

Om jag inte gör dessa saker så händer inget särskilt. De är bara riktlinjer för hur jag nu tror mig behöva leva för att kunna uppnå lycka. Kanske blir jag besviken på mig själv, men jag måste försöka lita på att de beslut jag tar är de rätta för mig, precis just då de tas i alla fall. Bara jag kan utforma mitt liv och om jag bara lyckas finna styrka och hålla inspirationen och lusten igång så kan jag göra nästan vad som helst.


Nu börjar det bli dags att krypa ner i sängen. Jag är svarthårig igen, Isak också. Han blev finare än mig, det är lite illa.

Puss på er alla, jag hoppas att ni får ett underbart år!


2009-01-06 @ 01:29:03 Permalink Funderingar Kommentarer (3) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Loppan

Jag hoppas att du får ett underbart år!:)


2009-01-06 @ 14:47:19

Postat av: junie

Bara du verkligen vill så tror jag att du kommer lyckas med många av de där sakerna! Lycka till!! <3


2009-01-06 @ 19:35:23
URL: http://jujju.bloggagratis.se

Postat av: Ramona

Vi måste ses i år! Or I kill myself! <3


2009-01-06 @ 23:06:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback