Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

 

 

Vi är lyckligt lottade som har så bra sjukvård här i Sverige, många är de som har det tusen gånger värre. Ändå efterlyser jag de läkare/sköterskor som tar patienter och deras besvär på största allvar, går till botten med saker och gör uppföljningar, de som engagerar sig och i alla fall inger en känsla av värde hos patienten. Visst har de flesta av de läkare jag varit i kontakt med haft någon bra egenskap, men jag har också lidit mycket i onödan, och så har även många med mig.

Det är så lätt att välja den enkla vägen och skicka hem patienten med lite värktabletter, och om man har tur ett recept. Så många har gått hos samma läkare en längre tid utan att få någon riktig hjälp eller klarhet, så byter de och får direkt veta vari felet ligger och hur det ska behandlas. Så visst finns det de som är riktigt duktiga på det de gör, men andra tycks ha för bråttom.

Om det inte var för slarv, nonchalans,okunnighet, brådska, stress och girighet så hade jag kanske mått mycket bättre nu, och sluppit lägga massa pengar på mediciner. Och framför allt, om saker och ting sköts bättre så hade kanske min pappa varit vid liv. Vi hade i alla fall sluppit möta läkare som mest av allt verkade vilja att han skulle dö, eller som inte tycktes bry sig.


Vård är så enormt viktigt och det borde knappt finnas några begränsningar för hur mycket resurser som skall ägnas åt det. Det gäller liv och död, både här i Sverige och runt om i världen!







2009-03-10 @ 21:55:51 Permalink Funderingar Kommentarer (1) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Junie

Det är fruktansvärt att folk ska dö för några människors okunnighet, eller kanske till och med lathet.. ryser


2009-03-10 @ 22:32:29
URL: http://junieslashblunie.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback