Dreams

 

 

Drömmar. De allra flesta har vi väl drömmar, mål som vi vill uppnå under vår livstid, saker vi vill förverkliga. Jag avundas de som vet precis vad de vill och kämpar hårt för att få det, på något viss lyckas de alltid. Själv har jag en del drömmar, men ingen riktigt stor och klar. Jag vet inte säkert vad jag vill ägna mitt liv åt, men samtidigt vill jag så gärna att det ska vara åt rätt sak. Det finns så mycket jag vill, men det mesta kräver långa utbildningar som jag inte vågar/vill skriva in mig på. Jag vill inte ägna flera år åt något som kanske inte är rätt. Kanske är jag feg, eller också är jag förnuftig, gränsen kan vara hårfin.

Så många andra i min ålder har redan rest jorden runt, skaffat barn och är på god väg att förverkliga alla sina drömmar. Själv har jag inte rest något och känner mig inte redo att skaffa barn än. Barn och giftemål är något jag vet att jag vill ha i framtiden, och jag vill att min mamma ska få uppleva det, men det är inget jag vill stressa in i.

Jag vet inte ens om jag kommer klara av det halvår jag planerat att ägna åt att läsa filosofi på Uppsala Universitet. Jag har inte haft någon skriftlig uppgift på år, min filosofilärare lovordade mig nog mer än jag förtjänade och jag har inte haft något prov på ca 5 år (de har dessutom aldrig heller varit min styrka). Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag känner mig liten, rädd och vilsen. Men liten är jag i alla fall inte, jag är stor! Jag är vuxen och måste därmed vara ansvarstagande. Jag förväntas skaffa mig ett heltidsjobb på något tråkigt ställe, precis som alla andra. Jag förväntas kunna ta hand om mig själv och vara helt självständig. Men när jag nu är sjuk och skruttig så längtar jag hem till mamma! Jag är för gammal för några av mina drömmar, det känns som om tiden rinner iväg och som om jag skulle ha varit klok nog att satsa tidigare i livet, men det var jag ju inte. Att vara efterklok är lätt, och nu är det försent.

Jag vill ha ett långt och lyckligt liv med mina nära och kära. Jag vill sätta upp mål och sträva efter att uppnå dem. Jag vill syssla med något utvecklande, variationsrikt och givande.  Jag vill resa och se världen! Jag vill känna att jag får ut något av min tillvaro och att mitt liv blir värt att leva! Jag är livrädd att hinna dö innan jag uträttat något, innan jag rest eller fött barn. Men mer rädd är jag ju som bekant för att förlora de jag älskar. Livet består mestadels av förluster, och det gör det ibland svårt att våga ta steget och kämpa för något annat.

Så snart jag vet vad jag vill så ska jag ge allt, och jag ska försöka att som vanligt göra mitt bästa vad jag än tar mig an, men även att tillåta mig att misslyckas!

Förlåt för ett långt inlägg som för er kanske är ointressant, men så går det när ni är dåliga på att ge mig "dagens ord" ;)


Vad är din dröm?


2010-05-13 @ 19:06:49 Permalink Funderingar Kommentarer (6) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Björn

Dagens ord: kakel-tomte. Det är bara du själv som bestämmer vad du klarar och inte klarar! Du får bli bättre på att tro på dig själv:)<3


2010-05-13 @ 20:38:34

Postat av: Anonym

Fin blogg : ) kika gärna in hos mig :)


2010-05-13 @ 20:45:49

Postat av: Anonym

kjempe fin blogg:D


2010-05-13 @ 23:47:14
URL: http://amandras.blogg.no

Postat av: Cornelia

Frågestund på bloggen.

http://cornelialinnea.blogg.se


2010-05-14 @ 01:00:10
URL: http://cornelialinnea.blogg.se/

Postat av: M E L I N A O A L I C I A

fint skrivet

fin blogg

K R A M


2010-05-14 @ 10:09:15
URL: http://melinaoalicia.blogg.se/

Postat av: Wiilow Foto-Tankar - Känslor

bra skrivit.

Min dröm är att kunna arbeta med det jag vill, foto eller att jobba med missbruk och hjälpa ungdomar. HA ett vackert hus och träffa en härlig man att gifta mig med =)


2010-05-14 @ 13:17:07
URL: http://wiilow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback