Roma

 

 

I helgen har jag och min syster Gudrun varit i Rom. Vi åkte i torsdags och återvände igår. Vi har haft det riktigt bra, även om Gudrun varit ganska sjuk och hängig. Vi har sett många av de obligatoriska sevärdheterna. Vi hann med: Ett par vackra kyrkor, Fontana di Trevi, Spanska trappan, Vatikanen (med utställningar, St Peterskyrkan och Sixtinska kapellet), Colosseum, Palatinen och Forum Romanum. Bilder kommer senare!

Vi hade tur med vädret och på fredagen var det oerhört varmt och skönt. Jag är däremot inte så nöjd med maten, mycket var tråkigt och de kombinerade inte olika smaker på det vis jag tänkt mig. Kanske är italiensk mat bäst i Sverige, eller i någon annan del av Italien.

Jag shoppade en del, mestadels godis men även lite alkohol, en topp, en handväska och smycken, samt lite pasta förståss.

Igår morse klev vi upp klockan 6.00 och tog oss iväg till bussen som tog oss vidare till flygplatsen. Vi checkade in och klev ombord på planet. När vi precis kommit in (och stod lämpligt med utsikt över Mikael Perbrandt) så skakade planet till. Något klantarsle hade lyckats köra in med trappan i ena vingen och förstöra den, så vi kunde inte lyfta. Det var bara att invänta en buss och åka in till flygplatsen igen, hämta bagaget och köa i ett par timmar för ombokning. Vi hade tur i oturen och ombokades på ett plan till Bryssel som vi fick tämligen bråttom till. Bryssels flygplats var väldigt fin och trevlig, kändes charmig och innehöll stora mängder choklad. Det strulade dock lite där. Vi hann bli oroliga då vi fick höra av ett par andra svenskar som varit med på vårt första plan att det blivit överbokat på planet från Bryssel, så de skulle få åka till Köpenhamn och därifrån vidare till Stockholm. De skulle anlända på Arlanda klockan 24.00 inatt. Vi var dock som tur var med på listan och hade platser på planet. Vi kom till Sverige klockan 22.00, bara 8 timmar försenade!

Idag har jag oerhörd ångest och känner mig stressad. Massor av tid försvann igår och jag har tenta på onsdag, troligtn en rysligt svår sådan. Att komma hem var inte alls så underbart som jag tänkt mig, (även om det förstås var det att få sova på älsklingens arm igen) för jag har ju inget hem att komma till!

Rom var i alla fall en trevlig och charmig stad, om än full med avgaser och ciggarettrök samt vansinniga trafikanter, och jag återvänder gärna dit igen.


2010-11-01 @ 13:00:54 Permalink Vardag Kommentarer (6) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Junie

mikael Persbrandt?! :D Kul att höra att ni kom iväg, och hade det bra :) Kram


2010-11-01 @ 13:45:21
URL: http://sockeriogat.wordpress.com

Postat av: Madeleine

Sv; Nej det blir inte så, jag har ju inte Matte B och öven om jag hinner göra klart kursen innan sista inlämningsdagen så tar det minst 2 veckor innan jag får betyget, och då är det försent...



Va härligt det lät i italien, skulle vilja åka dit :) Jag hatar dock att det typ alltid är förseningar. När vi åkte från kroatien så blev vi ungefär 4 timmar försenade så jag och josse höll på att missa vårat tåg från sthlm och hit, men vi kom med som tur var!


2010-11-01 @ 14:52:14
URL: http://louiisemadeleine.blogg.se/

Postat av: Madeleine

Sv; Ja det känns riktigt bra! Ja det är ju det :) Ja, förstår det. Brukar själv vilja ha godsaker när jag pluggar, eller pluggade. Det gör att det iaf blir lite roligare.


2010-11-02 @ 17:52:30
URL: http://louiisemadeleine.blogg.se/

Postat av: S&E

Fin blogg ! Vil du kommentere tilbake :) ?


2010-11-05 @ 13:55:08
URL: http://cousins4eva.blogg.no

Postat av: moscoo

vad med och tävla om att bli veckansblogg på www.moscoo.blogg.se

Tävlingen avslutas på fredag :)

Good luck!


2010-11-08 @ 15:21:00
URL: http://moscoo.blogg.se/

Postat av: Henny !

Heejj , Det låter mysigt!


2010-11-08 @ 18:00:02
URL: http://hennysblogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback