Abort

 

 

Jag har i morgon ett seminarium i Etik och har de senaste timmarna försökt läsa in mig på ett par texter om abort, nämligen "Abortion and infanticide" av Michael Tooley och "A defence of abortion" av Judith Jarvis Thomson. Det är oerhört intressant, men ack så långtråkigt stundom. Det är så frustrerande att tvingas läsa så långsamt för att texterna är på engelska och det då blir svårare att hänga med i (de säkert ändå svåra) svängarna.

När jag läste dessa texter kom jag i alla fall att tänka på ett ämne jag tidigare bloggat om, nämligen när "själen" tillkommer, när en människa blir en "person". Detta är även något som diskuterades i texterna och det är ju en intressant aspekt när man funderar kring om och i så fall när aborter borde tillåtas. Mest diskuteras dock varför/varför inte aborter bör utföras och vilka moraliska skäl som finns för dessa ståndpunkter, utifrån ett Rättighetsetiskt perspektiv, med fokus på moraliska rättigheter.

Vem/vad har rätt till liv, när får man denna rätt och varför?

Det är väldigt svåra frågor och något enkelt svar tycks inte finnas. Kvinnans rätt att bestämma över sin kropp verkar enligt många skall komma i andra hand, till förmån för fostret som har rätt till liv, även om kvinnan riskerar att avlida till följd av graviditeten.

För mig är det en självklarhet att aborter skall få utföras, dock i ett så tidigt skede som möjligt! Ser man en abort som mord så borde man även se allt "slöseri" med ägg och spermier som det också. För även om de inte befruktats så hade de ju kunnat bli vuxna människor, såsom även ett foster ämnar bli. Jag måste medge att jag inte ser abort som något positivt, och jag vet att många missbrukar möjligheten och nyttjar den snarare som ett preventivmedel än som en nödlösning.

Man har ett ansvar att se till att man inte blir gravid om man inte så önskar, och är därför generellt sett moraliskt skyldig att behålla barnet, anser jag. Men jag är även väl medveten om att misstag kan ske, trots att man skyddar sig, och att man kan bli våldtagen etc. Då är det bra att möjligheten att göra abort finns, men någonstans tycker jag ändå att det känns lite fel att göra det, och jag personligen skulle nog inte vara kababel till det.

Det är hur som helst en svår och intressant filosofisk fråga och det är spännande att försöka sätta fingret på vad det är som avgör de synpunkter man har.

Nu är jag så trött, så trött och ska krypa ner i sängen!

Vad anser du om abort, är det ok att utföra dem eller skall de klassas som mord?


2010-10-13 @ 22:29:02 Permalink Funderingar Kommentarer (2) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Ingrid

Svår fråga utan något givet svar. Jag skulle aldrig försöka övertala någon av mina döttrar att göra en abort men jag skulle stötta dem fullt ut om de ville genomföra en. Tidiga aborter bör tillåtas men det kommer alltid att finnas fall som gör att man funderar lite extra (t ex de som gör abort pga fel kön). Precis som du tycker jag att det inte ska vara i stället för preventivmedel men hur ska man reglera att så inte sker? Min ståndpunkt är också att målet måste vara att så få aborter som möjligt behöver utföras men att möjlighet måste finnas. Själv skulle jag inte kunna genomföra en abort under normala omständigheter.


2010-10-14 @ 05:03:38
URL: http://ibod11.wordpress.com

Postat av: Junie

Jag håller nog med om allt du skriver faktiskt. Tycker främst att kvinnan ska ha bestämmanderätt över sin egen kropp, men samtidigt att man ska tänka till en extra gång innan man gör abort. Jag tänker mig att jag lätt skulle kunna göra abort om jag ofrivilligt blev gravid, men samtidigt kan jag nog inte vara riktigt säker för jag tror att man tänker lite annorlunda när man väl hamnat i den situationen. Nu ser jag ofödda barn i allmänhet som i stort sett knappt mänskliga, men om det nu vore MITT barn så tror jag att jag genast skulle få något slags band till det ändå och se det mer som ett riktigt liv. Slutligen så är abort som preventivmetod naturligtvis fel, men ändå inget som jag helt skulle utesluta om jag själv t ex i fyllan och villan skulle "råka" inte skydda mig. Misstag kan alla göra, men skulle det vara något som upprepas så bör man nog ta sig en rejäl funderare över vad man håller på med.


2010-10-14 @ 13:14:20
URL: http://sockeriogat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback