Poetry

 

 

Jag har idag ställt mig frågan om varför folk är så rädda för poesi. I enighet med mitt nya tankesätt dök även frågan om hur jag ska kunna göra något åt detta upp. Är det så att folk tror att det är något svårt och djupt, och därmed blir skrämda? Eller är det alla de tankar som kan uppstå när man läser en dikt? Jag vet faktiskt inte, men har fått uppleva att folk förväntar sig att man skall vara på ett visst sätt för att man är poet, man ska vara djup, sorgsen och gärna dricka mycket rödvin.

Har även hört ett par stycken personer som inte alls tyckt om poesi säga att mina böcker varit bra och ändrat deras syn; det är något jag vill eftersträva! Jag vill göra poesin mer lättillgänglig, för den kan faktiskt ge så mycket. En dikt är mer kort och koncis än en roman, men kan ha samma budskap. Jag försöker att använda ett lätt och ledigt språk när jag skriver, det är inga högtravande eller särskilt svåra och djupa dikter jag skriver, utan jag skriver ofta väldigt rättframt, precis vad jag menar alltså. Många verkar också ha den uppfattningen om att poesi alltid ska rimma, det är något jag gör ytterst sällan då det ofta känns väldigt platt och opersonligt då.

Vad är din åsikt om poesi?


Låt din längtan aldrig dö
låt aldrig hoppet fly sin kos
håll hårt i dina drömmar
och lev helhjärtat idag!



2010-09-28 @ 14:47:02 Permalink Dikter/Skrivande Kommentarer (0) Trackbacks ()



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback