Mara

 

 

Har en smärtsam diskussion med Thorbjörn. Det började med att jag gjorde ett uttalande om att jag tycker att det är konstigt att på allvar tro på tomten, men inte alls lika konstigt att tro på spöken/andar. Jag anser att jultomten är en saga påhittad av någon, och jag kan inse att det inte är troligt att en man skulle leva så länge som tomten skulle ha gjort om han existerade, veta vad alla vill ha i julklapp samt resa runt hela jorden på en natt i en släde dragen av flygande renar. I det fallet är det vetenskapen som gör att det för mig verkar orimligt.

När det gäller andar så har jag dels personliga erfarenheter som stärker min tro, dessutom så finns det inga bevis på att de inte existerar. Jag mår bra av att tro att "jaget" i vissa fall kan lämna kroppen efter döden och förbli kvar på jorden av olika skäl. Av ren envisa kan somliga fortsätta leva en tid utan sin materiella kropp. Jag är heller inte ensam om att ha känt och sett saker som skapar denna tro, det är något som lever kvar sedan tusentals år tillbaka och som vi fortfarande inte kunnat förklara.

Detta förde oss in på ämnet religion, något som ingen av oss egentligen är så mycket för. Men jag ser dock ett samband mellan religion och vetenskap. Jag anser att på samma vis som en kristen söker svar inom kristendomens ramar och inom sig själv så söker vetenskapsmannen svar inom vetenskapen. De har båda ramar inom vilka de söker sina svar, lika inskränkta båda två. Man tillämpar dem båda där det passar genom livet och låter dem ge svar på livets frågor.

Vetenskapen är ju påhittad, någon har ju hittat på formlerna och det som vi idag ser som logik, på samma sätt som någon/fler personer skapade bibeln. Vetenskapen har fört utvecklingen framåt, men även skapat mycket dumt. Om det fanns vetenskapliga "bevis" för att homosexuella borde utrotas så skulle allt för många människor förlita sig på det, troligen fler än om "bevisen" var religiösa. Det finns ingen "sann" och allmängiltig logik, vetenskapsmannen anser vissa saker vara logiska, men den religiösas logik är en helt annan.

Både vetenskap och religion är nödvändiga ting, men anhängare av båda delarna borde försöka förstå varandra bättre. Jag är varken religiös eller något vetenskapsfreak, men min tro på det övernaturliga är viktig för mig, och vetenskapen har skapat många av de ramar jag lever inom. På ett sätt anser jag faktiskt att man borde se likheterna mellan religion och vetenskap och inte se dem som helt åtskilda, vilket älskling och säkert många med honom tycks ha svårt för. Att tro på något är livsviktigt och underlättar livet.

Man tror det man vill tro på, eller det man lärt sig att tro på. I vilket fall så bör man våga ifrågasätta inte bara andras, utan även sin egen tro!




Förresten. Man håller nu på med inspelning av den jämtländska skräckfilmen med mitt namn, Marianne! Namnet låter ju bra, och jag håller tummarn för att filmen blir bra den med!


2010-07-13 @ 22:27:23 Permalink Funderingar Kommentarer (3) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Sandy

Intressant skrivet, fick mig allt en liten funderare. Håller med om att man borde våga ifrågasätta sin egen tro också (:


2010-07-13 @ 22:47:54
URL: http://sandyhall.blogg.se/

Postat av: Junie

Jag håller med dig om i stort sett allt det där... förutom att jag INTE vill tro på andar/spöken. Men jag kanske gör det litelite ändå.


2010-07-13 @ 22:52:21
URL: http://sockeriogat.wordpress.com

Postat av: Cäss 'Cassandra'

hej, allt bra? :)


2010-07-14 @ 00:21:29
URL: http://caaaasss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback