Kom hem

 

 

För ett år sedan var det en av de sorgligaste och hemskaste dagarna i mitt liv, bara 21:a april förra året var värre. Jag förstår inte hur världen kunnat fortsätta snurra, hur himlen undgått att ramla ner och hur i hela friden det kommer sig att jag ännu är vid liv. För ett år sedan begravdes min älskade pappa. Jag finner inga ord för att beskriva hur fruktansvärt det var. Jag har förresten namnsdag idag också. Det påminner mig om att folk på pappas begravning gratulerade mig på namnsdagen, det kändes så fel och vansinnigt. Jag menar, vad tänker man på då? "Den stackars faderslösa tösen blir säkert glad om vi gratulerar henne på namnsdagen, då glömmer hon nog allt elände"? Nej, jag vet att de menade väl..Men ändå.


Om det inte hade varit för min älskade, familjen, Novalee och vännerna så hade jag knappast suttit här idag, beredd att ta studenten om ett par månader. Det var ju för övrigt något jag skulle göra så att pappa skulle bli stolt över mig. Kunde jag ta studenten med höga betyg så skulle han se på mig med andra ögon, önskade jag. Nu kommer han inte finnas där. Men jag intalar mig ändå att han kommer vara där med mig och glädjas, jag hoppas så innerligt att det är så. Annars förlorar det mesta mening.


Till pappa:

Så många gånger

har jag viskat

skrikit,

och vrålat,

gråtit

saknat

och längtat

efter dig

pappa, kom hem!


Så många nätter

har jag vridit mig

kvidit,

och svettats

i drömmen

hoppats och önskat

att du skall

finnas kvar

pappa, kom hem!



Så många gånger

har jag återupplevt

din bortgång igen

och igen

hatat cancer

och världen

dött inombords

av sorg

pappa, kom hem!



Så många gånger

har jag tänkt

på dig

kommit ihåg dig

som den du

var innerst inne

och du finns

för alltid i mitt hjärta

pappa, du är hemma!







2009-04-04 @ 20:53:01 Permalink Dikter/Skrivande Kommentarer (2) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Junie

Men lilla vännen, usch jag förstår att det måste kännas hemskt. Men jag är glad att du finns här bland oss än idag! Kram


2009-04-04 @ 21:14:11
URL: http://junieslashblunie.wordpress.com

Postat av: Hemlig beundrare

Stackars gumman. Det gör ont i mig att inte kunna vara hos dig och hålla dig i min famn.


2009-04-05 @ 23:14:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback