Bitter långfredag

 

 

Jag har ont överallt och en bula i mitt stackars huvud. Jag försöker förtränga onsdagen, trots att den var bra och rolig, just då. Dock så etsar sig somliga saker ändå fast på minnet, medan andra är som bortblåsta. Jag blev ju förbannad, vilket aldrig slutar bra.. Eller jodå..Kvällen slutade ju hos Thorbjörn, så det kunde ha varit värre.


Min allra käraste syster, Zigrid och Per är här nu, så det är fullt hus. Idag har vi varit i Bleckåsen på middag. Novalee,Stina och Oskar har lekt som bara den, enormt högljutt. De är sockersöta, även om de ger mig huvudvärk ibland.

Har provat min balklänning. Den är helt underbar, om än lite stor... Jag ser ut som en Disneyprinsessa i den, har jag fått höra :) Åh, den är verkligen så himla fin!

Det är långfredag idag. Pappa dog på långfredagen förra året. Nedstående palm spelades på begravningen, och om jag inte missminner mig så var det just den som var förmärkt i pappas psalmbok... Den får mig fortfarande att gråta.




1.  Lär mig, du skog, att vissna glad
En gång som höstens gula blad:
En bättre vår snart blommar,
Då härligt grönt mitt träd skall stå
Och sina djupa rötter slå
I evighetens sommar.

 


2.  Lär mig, du fåglars glada tåg,
Att draga hän med fröjdfull håg
Mot obekanta stränder.
När allt är vinter här och is,
Jag till ett evigt paradis
Från köld och töcken länder.

 


3.  Lär mig, du fjäril vingad, lätt,
Vad Herren ock åt mig berett,
Där du mot höjd dig svingar.
I går dig puppan inneslöt,
I dag du glad ditt fängsel bröt:
Min själ skall ock få vingar.

 


4.  O Jesu Krist, som ur din grav
Stod upp med evigt liv och gav
Det ut åt världen vida,
Giv mig ditt liv, att även jag
Må efter bitter långfredag
Min påskdagsmorgon bida.


2009-04-10 @ 23:25:53 Permalink Vardag Kommentarer (0) Trackbacks ()



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback