Le mots

 

 

Ord. Ingenting finns. Ord är bara ett påhitt, något människan tror sig ha skapat för att uttrycka sina tankar och känslor. Orden har ju ingen betydelse, de är bara bokstäver, vilka inte har något egentligt värde. Ändå så är ord något av det allra bästa jag vet. De kan beskriva så enormt mycket och har sådan kraft.  Ja, jag är väl lite kluven. Men ibland måste man ju försöka förlika sig med tanken att man lever här och nu (även om jag inte ens är säker på  att jag existerar) samt att man därför ska göra det bästa möjliga av sin tid på jorden, vilket jag gör med hjälp av ord.

Så länge jag kan tro på en djupare mening och något så mycket större än mig själv, jorden och universum så känns det också viktigt att kunna släppa de tankarna ibland för att bara vara och njuta av tillvaron.Filosofin är oändlig, men ibland måste jag försöka förminska den och göra den lätthanterlig, annars skulle jag nog bli tokig.

Visst känns det lockande att en dag som denna (då utstädning av lägenhet skall ske) kunna tänka att det faktiskt inte spelar någon roll huruvida jag städat eller inte, eftersom inget här är verkligt. Fast jag vet ju att en sådan småsak som ett välstädat hem faktiskt kan betyda mycket för somliga människor och göra deras liv bättre. Man måste vara ödmjuk och öppen, vilket jag verkligen försöker med.

Ord kanske är lite som pengar, något som många värdesätter jättemycket, trots att det mestadels ställer till med problem. Eller, vad tycker du?

Vilket ord tycker du mest om, och varför?


2009-08-10 @ 14:26:24 Permalink Funderingar Kommentarer (2) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: junie

Jag tycker nog mest om ordet "dröm". Fast det finns många fina ord, "hemlighet" tycker jag är fint också :)


2009-08-10 @ 17:36:23
URL: http://junieslashblunie.wordpress.com

Postat av: Hanna

"Vemod" har en fin klang. Vilket kanske är synd eftersom depressioner inte är särskilt fina. Förutom på film.

"Muffin" gillar jag också, för det är lite lekfullt. Och så är muffins sådär barnsligt gott och oskuldsfullt.

"Hjärterot" vet jag inte ens vad det betyder, eller om det bara är något i kroppen. Men det låter mycket vackert.


2009-08-14 @ 11:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback