Moder Jord

 

 

Om Gud finns så skapade han/hon människan för att förvalta över jorden, vilket är ett arbete vi helt klart skulle ha blivit avskedade från för länge sedan. Oavsett religion så borde vi kunna enas om att vår planet är den viktigaste grundförutsättningen för vår fortsatta existens. Ändå är de få människor som faktiskt vördar jorden näst intill obefintliga i förhållande till alla de som misshandlar den.

 

Vem har gett oss rätten att förstöra jorden? Är vi verkligen så egoistiska att vi överlag inte bryr oss? Spelar det ingen roll om våra barn/barnbarn inte kan leva på denna planet, och alltså troligen inte ens kommer att födas?

 

Om jag bara kunde så skulle jag förändra allt så att vi levde i harmoni med jorden, men problemet är att jag inte är kapabel att göra det själv. Det är verkligen på tiden att vi alla samarbetar och gör något tillsammans, innan det är försent. ”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något”

 

Det är så frustrerande att se hur nonchalanta vi människor är, jag kan inte påstå att jag är något undantag jag heller. Dessa frågor är så stora och svåra att greppa, de är skrämmande och det är lätt att välja att blunda för dem. Men, hur länge kan det fortgå?

 

Om alla bara hjälps åt och tar små, små steg, ett i taget, så kan vi göra skillnad! Sortera dina sopor, välj ekologiskt, promenera istället för att ta bilen; det behöver inte vara svårare än så! Din insats räknas!

 

Jag skrev för några veckor sedan en dikt på temat:

 

Moder Jord

 

Du kan vörda din moder

eller sparka och slå henne

Du kan ge henne din kärlek

eller fortsätta misshandeln

 

Hon som är en förutsättning

för allt liv, så även ditt

har väl aldrig någonsin

gjort dig något ont

 

Förgiftad, förorenad,

ändå är hon alltid trogen

och du tar henne förgiven

men hon är inte evig

 

Mörda henne inte!

 

 



2010-01-18 @ 11:17:53 Permalink Dikter/Skrivande Kommentarer (1) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Junie

Fin dikt! Jag var en riktig miljömänniska när jag var yngre, men jag har liksom... gett upp på nåt sätt. Känns inte som det spelar nån roll eller gör skillnad :/


2010-01-18 @ 14:31:26
URL: http://sockeriogat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback