Rätten till liv

 

 

Under dagens seminarium och diskussioner angående aborter kom vi på detta med rättigheter. En av författarna till de texter vi läst gjorde en distinktion mellan rättigheter och rätt till liv. Han ger i texten ett exempel med att plåga en kattunge jämfört med att döda den. Han menade att de flesta skulle tycka att det var ondsint att tortera den, men mer humant att döda den, medan en vuxen människa troligen skulle välja tortyr framför döden. Han tycktes då anse att kattungen har rätt att inte bli plågad, men inte rätt till liv, medan en människa har både rättigheter och rätt till liv.


Om jag har en rättighet att inte bli dödad, då följer att någon annan har en skyldighet att inte döda mig. Men inkluderar det även en skyldighet att rädda mig, exempelvis i det fall jag håller på att drunkna? Jag tycker nog inte att jag har någon rättighet att bli räddad, och därmed har ingen annan heller någon skyldighet att rädda mig. Det kan ju ändå vara något man bör göra, men jag anser det inte rimligt att man skulle vara skyldig till uppoffringar och att rädda någon i en situation man inte är skyldig till. Det är trots allt en skillnad mellan att uppsåtligt och aktivt döda någon och att låta någon död, därmed inte sagt att det ena egentligen är värre än det andra.

Vad tycker Du, har man en skyldighet att rädda andra människor i nöd och att göra uppoffringar? Hur stora uppoffringar bör man då göra?


Detta med skyldigheter gentemot andra fick mig att fundera på den oerhört tragiska händelsen här om dagen med den unge mannen som tog sitt liv i direktsändning. Till att börja med så tycker jag att det är något konstigt med att överhuvudtaget vilja göra sin död till en show på detta vis och det är svårt att förstå vad som rörde sig i hans huvud. Han tycktes inte vara särskilt deprimerad (känns inte riktigt som om man skulle göra på detta sätt då heller), men kände tydligen ändå att han ville dö.

Hade han då rätt att ta sitt liv? De flesta skulle nog anse att man har rätt att bestämma över sitt eget liv och sin egen kropp, och därmed lär följa att man även har rätt att avsluta sitt liv. Jag tycker att självmord är något så fruktansvärt och att alla borde få en uppriktig chans till hjälp innan det går så långt, men är nog ändå beredd att hålla med om att han hade en rättighet till att ta sitt liv. Men sedan kan man ju alltid spekulera kring skyldigheter mot andra, det är ju uppenbart att det inte är schysst mot någon annan att göra på det viset, så kanske är det en tveksam rättighet trots allt?

Jag har även funderat på detta med alla de som faktiskt satt och tittade på när detta hemska skedde, de hetsade honom och kläckte ur sig diverse dumheter. Kanske förstod folk inte att det var allvar, men innerst inne borde de nog ha förstått det, ändå satt de kvar och tittade (internets skuld i det hela tänker jag inte gå in på här). Vad är det för slags människor som vill se någon dö? Och varför i hela friden larmade ingen polisen på en gång? Var inte dessa personer skyldiga att upprätthålla hans rätt till liv (så som i att leva livet)? Hade de inga skyldigheter, var det rätt av dem att inte ingripa? Jag skulle i alla fall absolut inte se det som moraliskt försvarbart att bara sitta där och låta någon dö, (i alla fall inte i detta specifika fall), för även om det kanske inte är min skyldighet att ingripa så skulle det kännas så fel att inte göra det. Men, jag anar att något inte står riktigt rätt till hos de som tittade heller, för även om man inte visste att det var allvar, hur kan man ta risken?

Man skulle kunna säga till sitt försvar att "han ville ju dö, varför skulle jag då ingripa?", och kanske ligger det något i det, men man kan aldrig veta att han säkert ville dö. Kanske var det ändå ett rop på hjälp att göra det i direktsändning, kanske hoppades han innerst inne på att bli hindrad? Vill man verkligen ta sitt liv så gör man det, då ser man till att det inte finns några risker att misslyckas.


Vad väger egentligen tyngst, den unge mannens rätt till liv och därmed kanske även rätten att avsluta det, eller våran eventuella skyldighet att "rädda" honom, på grund av hans rätt till liv?



2010-10-14 @ 17:41:10 Permalink Funderingar Kommentarer (4) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Junie

Jätteintressant inlägg! För det första så tycker jag absolut att man, om man har möjlighet, har en skyldighet att rädda en annans liv, oavsett om man känner människan eller inte.



Och sen, det här med killen som hängde sig. Det är intressant, vi har faktiskt nyligen fått lära oss på psykologprogrammet att det är vetenskapligt bevisat att om en stor grupp människor bevittnar en olycka/självmord/överfall osv så är det stor chans att ingen ingriper, eller att det tar väldigt lång tid innan någon gör det, eftersom alla förväntar sig att någon av de andra ska göra det. Om man däremot vet att man är ensam om att bevittna något sådant så är chansen större att man ingriper på en gång eftersom man då känner sig skyldig att göra det. Så praktiskt taget är det farligare att kollapsa på ett torg fullt med människor än att göra det någonstans där det är nästan helt folktomt, eftersom risken är stor att man inte får någon hjälp om det finns många människor i närheten. Hemskt, men sant, och intressant.


2010-10-14 @ 18:38:10
URL: http://sockeriogat.wordpress.com

Postat av: Thorbjörn

Jag tycker det vore fel att sätta någon slags lag på att man var tvungen att rädda någon i nöd, däremot så tycker jag absolut att man ska rädda/hjälpa någon om man kan. Men för att förstå varför man ska göra det frivilligt krävs uppfostran och kunskap. Många vet nog inte hur små skillnaderna kan vara mellan liv och död. Många jag har pratat med skulle inte ens ringa ambulansen om de såg en uteliggare medvetslös. Hur "ansträngande" är det?



Sedan om någon verkligen vill ta sitt liv hindras han/hon inte av att någon vänlig själ hindrar henne/honom vid ett tillfälle/ eller flera. Och till slut kanske man får respektera viljan hos personen.


2010-10-14 @ 19:48:03

Postat av: Bömman

http://www.gratis5.se/user/register/Toomey


2010-10-14 @ 19:49:26
URL: http://bomman.blogg.se/

Postat av: bitterfittan

det är bara så jävla sorgligt.



allt med marcus


2010-10-15 @ 10:48:56
URL: http://frokenbitterfitta.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback